2013. december 3., kedd

Zombik mindenütt...


Sokszor csorgatom a nyálam, hogy miért nincs konzolom, mert rengeteg exkluzív címet adtak ki rájuk, de sajnos jövedelem híján nem engedhetek meg magamnak se egy xbox-ot, se egy PS-t. Így marad a jó öreg PC. Azért youtube-on követem a nagyobb címek gameplayeit, mint a Last of Us, Uncharted, Castlevania: Lords of Shadow (utólag kijött PC-re és ki is játszottam, majd arról is írok valamikor :)) és hasonlókat, meg a Heavy Rain. Miután jobban utána néztem, addig szaglásztam, amíg nem találtam valami hasonló kaliberű játékot is PC-re, ami futna is az én drága Luce-omon (a laposom... igen, van neve, még a memóriáimnak és a videókártyámnak is :D), és rengeteg fórumon találkoztam a Telltale The Walking Dead című alkotásával. Így hát beszereztem.



A 2010-es Vampire Suck című filmben elhangzik, hogy most jött el a vámpírok kora, így nem kell csodálkozni, hogy a filmek, sorozatok, könyvek tömve vannak velük. Nos biztosan állíthatom, hogy 2012/2013-ra a vámpírok csillaga leáldozott, a trónfosztást a zombik követték el. Vannak emberevők, szerelmesek… minden, mi szem szájnak ingere. Különös sikernek örvendhet a The Walking Dead című  képregény, majd sorozat, ami egy maroknyi túlélő napjait mutatja be egy zombi apokalipszisben pusztuló világában, ahol lehet, hogy az igazi veszély nem a csüngő-belű Mari néniben keresendő, hanem az emberek erkölcsi és morális értékrendjében, amiknek határait feszegeti ez a rendkívül feszült és különös helyzet . A sorozat és képregény sikere megihlette a Telltale-t, és a világot megtartva, más karakterekkel meséltek el egy történetet.
De még milyet!

Az öt epizódra bontott játék során Lee Everett bőrébe bújunk, aki épp egy rendőrkocsi hátsó ülésén csücsül, miközben elhagyják Atlantát XY börtön felé. Nem jutnak messzire, mivel kitör az apokalipszis, a kocsi felborul, és mire Lee magához tér, a rendőr már halott, mindenhol káosz és zűrzavar. Lee hamar rájön, hogy itt a baj már nem kevés, és egy házba menekül, ahol találkozik egy nyolcéves kislánnyal, Clementine-al. Kiderül, hogy Clem egyedül van, és hamar összebarátkozik Lee-vel. Innentől kezdve az egész játék arról szól, hogy Lee és Clem együtt próbálják túlélni a „világ végét”, azokkal az emberekkel és helyzetekkel, amiket/akiket a sors feléjük sodor.

A grafika képregényszerű, egyeseknek nem tetszik, én kifejezetten bírom, illik a témához, és aki azt mondja, hogy egy rajzolt zombi nem lehet undorító és ijesztő, annak az orra alá dörgölöm ezt a játékot, mert lehet! A kezelés egyszerű, de hamar meg lehet szokni. Nagyon sok múlik az időzítésen, hogy mikor kattintunk, és helyzettől függően a párbeszédeknél a válaszra adott idő is változik. Bizony, itt nem mehetsz el kávézni, meg reggelizni, mert a sok jóember a világvége közepén megvárja, hogy Lee bácsi mit válaszol (mellesleg ezért is ajánlanám, hogy vagy nagyon jó angol tudással rendelkezők játszanak vele, vagy töltsék le a magyarítást, mert jól jöhet). És mivel ilyen sok minden múlik az időzítésen, a játék mindig jó helyen ment, halál esetén, szinte mindig az elbaltázott pillanat előtt dobott vissza a játék. Külön piros pont jár ezért.

A karakterek mélyen kidolgozottak, és egyáltalán nem hülyék. Ha észreveszik, hogy hazudunk nekik, gyanakodnak ránk, ha őszinték vagyunk, lehet nem fogadják el az igazságot. Egy-egy kiválasztott párbeszédopció után a képernyő felső sarkában olvashatjuk, hogy lebuktunk, vagy észrevették-e, hogy füllentünk, esetleg megjegyzi, hogy őszinte voltál és a többi, ami nagyon fontos, mivel sokszor ezeken a karaktereken múlik, hogy mikor kitől kapunk segítséget, ha egyáltalán kapunk. Persze a túlélők tábora elég színes, és nem lehet egyszerre mindenkinek megfelelni, továbbá a helyzet sem kímél minket. Ha tíz emberre 4 adag étel jut, nyilván akik nem kapnak, haragosak lesznek rád.

A játéknak még egy nagy pozitívuma, hogy az előbb említett felső sarokban lévő megjegyzések sosem adnak semmire sem garanciát. Például, az egyik karakter jelezte a játékmenetem során, hogy emlékezni fog arra, hogy kiálltam érte, erre még azon párbeszéd folyamán kapott a fejébe egy golyót. Ragyogó példája annak, hogy nem lehet mindent irányítani, még ha akarjuk, akkor sem.

Itt és most kijelentem, hogy erről a játékról, nem tudok rosszat mondani. Gyönyörű, egyedi darab ez, mivel teljesíti maximálisan azt a célt, amit kitűzött magának. A Telltale egy történetet akar nekünk elmesélni (milyen frappáns), és pontosan ezt is teszi, se többet, se kevesebbet. A játék egésze szinte dialógusokból áll, és néhány „jókor kattints jó helyre”  pillanatból, nincs szintlépés, nincsenek variálható fegyverek, szabadon bejárható világ, az egész inkább egy interaktív filmre hasonlít, mint egy játékra, és mégis… mégis rengeteg fejlesztő tanulhat belőle, mert pont abban erős, amiben a mai játékok legtöbbje átlagon aluli: a történet mesélésben. Komolyan mondom, üdítő végre olyan játékot látnom, ami megríkatott, olyan impulzívan adta át, amit át akart. Úgy bánik az érzelmekkel, az érzelmeimmel, mint festő az ecsettel: művészien.

Mindenkinek csak ajánlani tudom, még azoknak is akik, nem nagy gamerek, egyszerűen csak egy jó történetre vágynak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése